Úvodní slovo - Ladislav Daněk
Zdeněk Macháček / Eden Ende (písemný koncept úvodního slova):
VZTAHOVÁNÍ SE K ŽITÉMU aneb VYKOSTĚNÝ MACHÁČEK
1/ Monotypy (pro mě experimentální grafiky) s použitím výplňového
materiálu tiskové formy – ŘÁD A JEHO POSTUPNÝ ROZPAD
PŘECHÁZEJÍCÍ V JEHO NOVOU ORGANIZACI, ZDÁNLIVĚ
CHAOTICKOU, NEŘKU-LI DESTRUKTIVNÍ.
Zde důležitá poznámka:
Nedávno mně matematik profesor Jan Andres potvrdil, že chaos je
patrně počátkem řádu vyššího stupně.
2/ Soubory Splavy – Břehy – Moře ad. – V ROZLIČNÝCH PODOBÁCH
MALÍŘ ZPŘÍTOMŃUJE I PRO NÁS ARCHETYP VODY.
Poznámka: Všichni, jak tu stojíme či sedíme, jsme se zrodili z plodové vody.
3/ Soubory Měsíce či Figura a mrak – V TĚCHTO CYKLECH
DOMINUJE PRADÁVNÉ TÉMA VZTAHU ČLOVĚKA K NEBI.
4/ Soubory Tulipány, vistárie, trávy – V JINÝCH PODOBÁCH SE
OPĚT SETKÁVÁME S ARCHETYPÁNÍ DVOJICÍ ZEMĚ – NEBE. NOVĚ,
A TO JE VELMI PODSTATNÉ, OVŠEM V ŘADĚ DĚL NEMŮŽEME
PŘEHLÉDNOUT PŘÍTOMNOST SVĚTLA NA VYŠŠÍ ÚROVNI NEŽ
V PŘEDCHÁZEJÍCÍ TVORBĚ. NEBOŤ SVĚTLO JE POPRVÉ
V MACHÁČKOVĚ TVORBĚ PŘÍTOMNO V NĚKTERÝCH DÍLECH AN
SICH.
Důležitá poznámka: Vyjevení světla jako takového, tedy
zachyceného nikoliv víceméně iluzivními prostředky, je v malířství
považováno za nejvyšší možnou metu!
5/ Soubory Deště, mrazy, hladiny – V TĚCHTO SOUBORECH MALÍŘ
MINIMALIZUJE BAREVNOST AŽ TÉMĚŘ NA MONOCHROMNÍ
MALBU, V NÍŽ DOMINUJE BÍLÁ. SVĚTELNOST MALBY NABÝVÁ NA
INTENZITĚ.
Kunsthistorická poznámka: Pozor, malíř ovšem nemá
ambici stát se analytickým malířem, tedy minimalistou, zkoumajícím
samotnou podstatu malby jako takové. Pro Zdeňka je totiž vždy
důležitý sdělovaný obsah.
6/ Sobory Světelné ornamenty, Průhledy, Rastry – V TĚCHTO
SOUBORECH POSTUPNĚ DOCHÁZÍ K PRVNÍ SYNTÉZE MALÍŘOVY
DOSAVADNÍ TVORBY. Rytmus jednotlivých děl je traktován tak, že
světelné záblesky (nikoliv ovšem namalované, jako je tomu např. u
Josefa Šímy nebo Václava Boštíka, COŽ JE VELMI DŮLEŽITÉ SI
UVĚDOMIT) můžeme vnímat jako vhled do jiných, kosmických dimenzí.
Hypotetická a provokativní otázka: Zachycuje v těchto dílech malíř
černé díry, ale kupodivu v podobě bílé substance?
7/ Soubor Bílá Opava – TENTO NENÁPADNÝ SOUBOR POVAŽUJI ZA
TÉMĚŘ AUTORSKY KONGENIÁLNÍ ORIGINÁLNÍM PROPOJENÍM
KRESBY A FOTOGRAFIE. MIMO JINÉ V TOMTO SOUBORU
INTEZNIVNĚ VNÍMÁM ODKAZ K JESKYNÍM KRESBÁM.
Kunsthistorická poznámka: Bohužel jedinečnost tohoto souboru
zatím nebyla patřičně doceněna.
8/ Soubor Zářiče – K TOMUTO SOUBORU NENÍ TŘEBA NIC MOC
POZNAMENÁVAT. POSTAČÍ POZORNĚ SE DÍVAT A VNÍMAT JEMNÉ
NUANCE CHVĚJIVÉHO ŘÁDU BAREV A SVĚTLA.
Poznámka: Zářiče by nepochybně zaujaly i Šímu, Boštíka a Františka Hudečka.
9/ Cykly Slovo Ema či Noc a den – V TĚCHTO SOUBORECH MALÍŘ
JEDINEČNĚ VYJÁDŘIL SVŮ CELOŽIVOTNÍ OBDIV A VZTAH
K PÍSMU. ZPŮSOB ZTVÁRNĚNÍ JEDNOTLIVÝCH DĚL JE
SVRCHOVANÝ.
Kunsthistorická poznámka: Pokud se uskuteční velká
přehlídka na téma Obraz a písmo, které bylo aktuální už v 60. letech,
Zdeňkovy obrazy by na ní neměly chybět.
10/ Soubor Makulatury – MALÍŘ SE PO SPIRÁLE VRACÍ KE SVÉMU
TISKAŘSKÉMU ŠKOLENÍ A ZÁROVEŃ VELMI PŮVODNĚ
RECYKLUJE NAPOŘEBNÉ TISKOVÉ ARCHY. TUTO POLOHU
VČETNĚ CYKLŮ RASTY A ZÁŘIČE POVAŽUJI ZA MACHÁČKŮV
NEPŘEHLÉDNUTELNÝ PŘÍSPĚVEK DO STUDNICE SOUČASNÉHO
GEOMETRICKÉHO UMĚNÍ.
11/ Soubor Město Z – MALÍŘOVA NEJEN VÝTVARNÁ SROSTLOST
SE ZLÍNEM JE POVĚSTNÁ. K TOMU MOHU JEN DODAT, ŽE
NEZNÁM JINÉHO ZLÍNSKÉHO VÝTVARNÍKA, KTERÝ DOKÁZAL TAK
ÚSPORNÝMI PROSTŘEDKY VYJÁDŘIT GENIUS MÍSTA, VE KTERÉM
ŽIJE OD NAROZENÍ.
Kunsthistorická poznámka: Velmi se omlouvám,
málem jsem zapomněl na sochaře Petra Stanického, jehož reflexe
zlínského genia loci je pro mě rovněž fascinující.
12/ Soubor Valaši jsou do nebe – TENTO SOUBOR JE
DOSTATEČNĚ VÝMLUVNÝ SÁM O SOBĚ PO VÝTVARNÉ I
OBSAHOVÉ STRÁNCE.
ZÁVĚREM: PO DLOUHÉM PŘEMÍTÁNÍ O AUTOROVĚ TVORBĚ A
JEHO OSOBNOSTI JSEM PO NĚKOLIKA KONZULTACÍCH S JIŽ
ZMÍNĚNÝM PROFESOREM ANDRESEM (A TAKÉ S AUTOREM
SAMOTNÝM) DOSPĚL K TOMU, ŽE CELÉ DOSAVADNÍ DÍLO
ZDEŃKA MACHÁČKA SMĚŘUJE METAFORICKY ŘEČENO
K „ORGANICKÉ GEOMETRII“, COŽ JE VĚRU ZÁLEŽITOST
NADMÍRU POZORUHODNÁ, BA HODNÁ SEMINÁŘE NA NĚKTERÉ Z
KATEDER DĚJIN UMĚNÍ.
Zahájení retrospektivní výstavy 13. 11. 2025 v Galerii Václava Chada
Ve Zlíně v 17:00 hod., Ladislav Daněk

