Lenka Trčková - Latence


 
Lenka Trčková (*1998) vystudovala Užitou fotografii na Střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti (2014-2018), následně pokračovala na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě (2018-2019) a od roku 2019 se zabývá studiem na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně v oboru Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy. V současné době vyučuje Užitou fotografii na Uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti a věnuje se kurátorské činnosti pro Galerii Vincúch ve Valašských Kloboukách.

Latenci si můžeme vyložit dvěma způsoby. V prvním případě ji můžeme chápat jako něco, co je pro nás skryté či utajené, v druhém případě může znamenat časovou prodlevu mezi akcí a reakcí. V tvorbě autorky dochází zpravidla k propojení obou způsobů výkladu. Lenka Trčková se vydala směrem fotografického experimentu a jako záznamový prostředek si vybrala klasickou analogovou fotografii vznikající standardním procesem v temné komoře. Jedná se o trpělivou a precizní práci, na které si autorka zakládá po celou dobu tvůrčího procesu.

Ve své tvorbě pracuje převážně s historickými fotografickými technikami – například kyanotypií a Van Dyke Brown printem. Kyanotypie využívá foto citlivosti železitých solí, expozice probíhá za působení UV záření osvícením vzoru. Rozeznatelná výrazně modrým koloritem (z cyklu Vrstvy světla). Proces Van Dykem je velmi podobný, nutné je však ustálení ve stejné ustalovací lázni jako klasické fotografie. Emulze je však mnohem více citlivější na UV záření a dochází k plnějšímu tonálnímu rozsahu hnědé barvy (z cyklu Vrstvy světla). Dalšími fotografickými technikami, bez využití fotoaparátu, které se objevují v tvorbě Lenky, jsou fotogram a chemigram. Fotogram je stínový obraz vytvořený v temném prostředí, kompozicí různě průsvitných předmětů, kdy po osvícení, vyvolání a ustálení světlocitlivého materiálu vzniká negativní nebo pozitivní obraz. Chemigram je způsob malby fotografickou chemií na světlocitlivém materiálu. Kombinaci těchto technik lze pozorovat u cyklu Latence a portrétů rodinných příslušníků. U kreseb a maleb vytvořených světlocitlivou chemií může docházet postupem času k samovolné, či naopak k cílené destrukci v závislosti na použití dalších chemikálií a materiálů. Příkladem lze uvést cyklus Příšeří a Proměny, kdy dochází k cílené destrukci a deformaci světlocitlivé želatinové emulzní vrstvy na různých površích.

I když nechává autorka během procesu v několika případech působit i náhodu, stále je ona tím určujícím faktorem. Do obrazů zasahuje nebo je vytváří intuitivní malbou za využití fotografické chemie. Experimentuje také s propojením fotografie a analogového filmu, tvorbou videa analogovou technikou, a také se věnuje natáčení analogovou kamerou, kde pracuje se světlocitlivým materiálem v podobných rovinách destrukce jako u fotografického materiálu.

Umělecká tvorba je proces, který se neustále vyvíjí a proměňuje. Lenka se bez přestání snaží objevovat nové možnosti tvorby, experimentuje, pokořuje mantinely a nebojí se riskovat ani v rámci vlastních mezí. Hledá svůj směr a uplatnění. Důležité je pro ni zachycení pohybu, svoboda se výtvarně projevit a tvořit tak, jak to sama cítí. Expozice Latence zrcadlí současnou tvorbu autorky a nabízí možnost zkoumat jak díla stálá (dokončená), tak ta proměňující se v čase. Prostřednictvím videozáznamu můžete být součástí performance a procesu tvorby.
 
Miroslava Ptáčková